3. 2. 2015 | Ing. František Lambert
Jste majitelem(kou) nebo spolumajitelem(kou) firmy, která je většinovým podílem v rukou Vaší rodiny? Přemýšlíte, co s firmou udělat – jestli jí předat na děti nebo ji prodat? Nevíte jaká úskalí tento proces představuje a chtěli byste se vyvarovat případných problémů? Ppřečtěte si 4 otázky na toto téma.
Prakticky se vším. Tedy od výuky sytému řízení společnosti samostatného následovníka (následovníků), přes výuku systému řízení celého nového managementu, až po řízení všech částí společnosti, uvnitř i vně společnosti. Může zajistit řízení nejen k zachování výkonnosti společnosti, ale především k jejímu rozvoji. Nejedná se tedy pouze o řízení každodenní činnosti provozu, ale především strategie a rozvoje firmy.
V LCG 360°Consulting klademe důraz na nejdůležitější podmínky fungování každé moderní společnosti. Tedy na odborné řízení celé společnosti a všech jejích částí, na kvalifikované a kvalitní rozhodování a hlavně na ŘÍZENÍ SOUVISLOSTÍ.
To považujeme za zásadní otázku. Aby většina společností řádně fungovala, musí být naprosto jasně a písemně dány podmínky jejího řízení. Tedy pravomoci, zodpovědnosti a vzájemné fungování. Od majitelů, akcionářů až po každého manažera. Když to není, ve většině případů bude v budoucnu problém.
Ač se to zdá v rodině jednodušší, opak bývá pravdou. Pozice odcházejícího majitele musí tedy být jasně dána. Nejhorší je varianta, kdy odstupující majitel předá svoji firmu nástupci, ale průběžně, pokud možno nekoncepčně, do řízení a různých částí fungování společnosti neustále zasahuje.
Nejlepší je nástupce průběžně připravovat. Aby společnost co nejvíce poznali a fyzicky si prošli co největší částí. To fyzicky podtrhujeme. Úplně jinak vypadá, ale i ve finále dopadá, když se někdo teoreticky připravuje např. na řízení Cash Flow a když za něj opravdu po nějakou dobu zodpovídá.
Ale pozor. Známe případy, kdy nedobře zvolené zařazení nástupce ve společnosti v rámci přípravy, může jeho budoucnost ohrozit. Například tím, že mnoho lidí pozná nástupcovy slabiny, nedobrý způsob jednání. Stejně tak může být problém, když se s podřízenými stane větším kamarádem, než by muselo být.
Z tohoto důvodu si myslíme, že na pozicích, podle našich zkušeností, nezáleží. Záleží na obsahu a volbě, co je nutné, aby nástupce zvládnul.
Ideální je, aby nástupce (nástupci) měli odborné vedení. Aby je někdo z velkými zkušenostmi a s prokazatelnými výsledky profesi naučil. Naučit se všechna sám již dnes představuje velkou ztrátu času. A konkurence nepočká, až se něco naučím.
Při vyhledávání nového nástupce nebo nového managementu může pomoci specializovaná poradenská společnosti. Ta naše, LCG 360°Consulting, se na uvedené přímo specializuje. Nenabízíme jen manažera, jako personální agentury, ale celý systém spojený s řízením společnosti prostřednictvím řízení souvislostí. S tím je spojen i rozvoj společnosti. Garance systému je v osobních zkušenostech kvalitního týmu.
U prodeje záleží na strategii prodávajícího. Rozhodující by ale měla být skutečnost, v jaké situaci se společnost nachází. Prodej bychom doporučili určitě v případě, kdy je společnost ekonomicky na vrcholu a není jistá budoucnost v oboru jejího podnikání a společnost si nemůže dovolit investovat do inovací. Záleží také na současných výsledcích dané společnosti. Děláme i programy, kdy cílem je firmu stabilizovat a připravit pro prodej s maximalizací ceny.
Nejhorší variantou je, že majitelé mají nereálné představy. Setkali jsme se s mnoha, kteří sice vybudovali svoji společnost, která ve své době byla i dobrá a kvalitní, ale nevšimli si, že jejich miláček se postupně stal neprodejným a je v mnohých případech i špatně oživitelným.